Program
Mozartovy kvartety pro flétnu a smyčcové trio
so 25. 06. 2022 19:00 Vrchlabské hudební léto Rezervace
Místo konání: Klášter sv. Augustina
ZAHAJOVACÍ KONCERT FESTIVALU
XVII. VRCHLABSKÉ HUDEBNÍ LÉTO
GENERÁLNÍ PARTNER
CLAUDI ARIMANY (Španělsko) / flétna
&
ŠEVČÍK TRIO
Pavla Tesařová, housle
Matouš Hasoň, viola
Martin Houdek, violoncello
PROGRAM:
Kvartet G dur KV 285a Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Andante
Tempo di Menuetto
Kvartet C dur KV 285b Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Allegro
Andantino con variazioni
Kvartet A dur KV 298 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Andantino s variacemi
Menuetto-Trio
Rondeau: Allegretto grazioso
Kvartet D dur KV 285 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Allegro
Adagio
Rondeau: Allegretto
VSTUPNÉ: 250 KČ, studenti a senioři 160 KČ, děti do 15 let 50 KČ, do 12 let zdarma.
CLAUDI ARIMANY, flétna
Claudi Arimany se narodil v Granollers (Barcelona, Španělsko). Je považován za jednoho z nejprestižnějších katalánských sólistů s významnou kariérou skvělé mezinárodní projekce.
Vždy vystupoval jako sólista spolu s umělci jako J.P. Rampal, M. Maisky, M. Nordmann, F. Ayo, N. Zabaleta, V. dels Àngels, C. Orbelian, V. Pikaisen, M. Larrieu, J. Suk, A. Nicolet, J.J. Kantorov, A. Marion, C. Scimone, P. Lukas Graf, Borodin Quartet aj. na pozvání nejvýznamnějších orchestrů jako Anglický komorní orchestr, Komorní Berlínská filharmonie, Wiener Hofburg Orchestra, China National Symphony Orchestra, New York Philharmonic Virtuosi, Budapest Franz Liszt, Israel Sinfonietta, Paris Orchestral Ensemble, Zagreb Soloists, Orq. Bach z Mnichova, Symfonický orchestr hlavního města Prahy (FOK), Mezinárodní orchestr Itálie, Moskevský komorní orchestr, Stuttgarter Kammerorchester, Amadeus Chamber Orchestra, Sofijská filharmonie, Pražský komorní orchestr, Berliner Kammerorchester, Komorní orchestr Evropské unie, I Virtuosi Italiani, Münchner Kammerphilharmonie a Česká filharmonie mimo mnoho jiné.
Claudi Arimany koncertoval prakticky ve všech zemích Evropy, stejně jako v Rusku, Spojených státech, Kanadě, Brazílii, Izraeli, Libanonu, Kazachstánu, Thajsku, Číně, Japonsku atd., vystupoval ve velkých koncertních síních, jako je Chicago Symphony Hall, Washington Library of Congress, Carnegie Hall v New Yorku, Boston Simphony Hall, Amsterdam Concertgebouw, London Wellington, Bonn Beethoven House, Akademie Franze Liszta v Budapešti, Teatro Real a Auditorio nacional v Madridu, Chopin Auditorium ve Varšavě, Hofburg Redoutensaal, Konzerthaus a Muskverein ve Vídni, Beijing National Concert Hall v Pekingu, Hollywood Bowl v Los Angeles, Tchaikowsky Hall v Moskvě, Rudolfinum a Smetanova síň v Praze, Gasteig a Hercules Saal v Mnichově, Kolarak v Bělehradě, Lieder ve Stuttgartu, Théâtre Champs Elysées, Salle Pleyel a Salle Gaveau v Paříži nebo Suntory Hall a Bunka Kay Kan v Tokiu.
Má rozsáhlou diskografii s více než čtyřiceti CD pro firmy SONY Classical, NOVALIS, DENON, SAPHIR, DELOS Int., CAPRICCIO atd.
Claudi Arimany, považovaný Jean-Pierrem Rampalem za jednoho z největších flétnistů své generace, byli společníci po mnoho let na jevištích po celém světě a dokázali, že jsou dědici stylu interpretace a porozumění hudebnímu umění.
Claudi Arimany používá na svých koncertech slavnou zlatou flétnu W.S. Haynes od J. P. Rampala.
„Claudi Arimany je podle mého názoru jedním z nejlepších flétnistů své generace. Je jedním z těch virtuózů, kteří dávají techniku, zvukovost a barvy frází do služeb muzikálnosti a citlivosti, což není v rukou mnoha lidí“.
Jean-Pierre Rampal
„Claudi Arimany má krásný zvuk a zářivou osobnost jako interpret. Hrál v Boston Simphony Hall se skutečnou vášní a velikostí“.
The Boston Globe - USA Richard Dyer
ŠEVČÍK TRIO
Ševčík Quartet vznikl v červnu roku 2020 v Praze. Od začátku hraje kvarteto v tomto složení: 1. housle – Pavla Tesařová, 2. housle – Michael Foršt, viola – Matouš Hasoň, violoncello – Martin Houdek. Kvarteto studovalo od roku 2020 na Pražské konzervatoři pod vedením Radka Křižanovského (Apollon Quartet) a v roce 2021 plynule navázalo na svá předchozí studia na Akademii múzických umění v Praze pod vedením Štěpána Ježka (Bennewitz Quartet).
Zakládající členové kvarteta jsou předními interprety mladé hudební scény. V červnu 2021 získali 1. cenu na soutěži Talents for Europe, dostali se do semifinále soutěže Pražské jaro a také do finále italské soutěže Societa Umanitaria. Ševčík Quartet se zúčastnil i několika mistrovských kurzů, ve Francii na Musique ala Flaine pod vedením Marie Chilemme (Quatuor Ebene), v Německu na Jenuesses Musicales Deutschland (Cuarteto Casals), na Akademii múzických umění v Praze pod vedením Rainera Schmidta (Hagen Quartet). Soubor se též zúčastnil projektu organizovaného společností Musethica v Barceloně, kde opakovaně vystoupil mj. s Brahmsovým sextetem společně s Jonathanem Brownem a Ericou Wise. Ševčík Quartet se rozvíjí pod dohledem hráčů z nejlepších českých i zahraničních komorních souborů, kromě Štěpána Ježka také Petra Holmana (Zemlinsky Quartet), ze zahraničí Güntera Pichlera (Alban Berg Quartet), Jonathana Browna (Cuarteto Casals) a Yovana Markovitche (Quatuor Danel) a dalších.
TEXT K PROGRAMU:
Španělský flétnista Claudi Arimany nám představí Mozartovy kvartety pro flétnu a smyčcové trio, které rakouský skladatel napsal mezi lety 1777 a 1787. Skladby byly věnovány Ferdinandovi Dejean (1731-1797), jež byl amatérský flétnista, lékař, světoběžník, protagonista osvícenství a Mozartův patron. Dejean bydlel od roku 1790 ve Vídni, v době, když Wolfgang Amadeus Mozart osamocen umírá 5. prosince 1791.
Brtnický hrabě Vinciguerra Thomas Collalto byl přítomen, když šestiletý Mozart měl svůj první koncert v Collaltovském paláci ve Vídni v říjnu 1762.
Dnes uslyšíme nádherné kvartety v podání jednoho z nejslavnějších flétnistů na světě. Jistě by Mozart, Dejean a Vinciguerra Thomas Collalto měli z tohoto dnešního koncertu ve Vrchlabí velikou radost.
Září 1903. Rozhovor s Karlem Halířem, ve kterém se hovoří i o Otakaru Ševčíkovi:
Novinář: „Mohl byste nám, pane profesore, říci něco o sobě a svých začátcích?“
HALÍŘ: „Začnu tím, že jsem se narodil ve Vrchlabí, v Čechách, v roce 1859. První hodiny houslí jsem dostal doma, ale brzy jsem odešel do Prahy, kde jsem jako Bennewitzův student nastoupil na konzervatoř“.
Novinář: „Byl tam tenkrát Ševčík?“
HALÍŘ: „Ach ano, a i když jsem u něho nestudoval, znal jsem ho velmi dobře. Ale v té době to ještě nebyl ten známý muž, kým je dnes. Podívejte se, ještě tam nebyl žádný Kubelík, Kocián nebo Marie Hall. Vždy byl pracovitý, a právě v té době se mu stala nehoda, malá nehoda sama o sobě – praskla mu struna u houslí a zasáhla ho do očí – což vedlo ke ztrátě zraku u jednoho oka“.
GERMAN TIMES, 7. září 1903, rozhovor s Karlem Halířem, Krkonošské muzeum ve Vrchlabí
Text: Eduardo García Salas